יום שישי, 27 בינואר 2012

Modern-Day Betties: Reincarnation of a Fetish Icon

אחת השחקניות הצעירות הבולטות ביותר בהוליווד בתקופה האחרונה היא ללא ספק זואי דשאנל ("30 Days of Summer "). הסדרה החדשה שלה "The New Girl" היא להיט בהתהוות, והיא אפילו הייתה מועמדת בטקס פרסי "גלובוס הזהב" האחרון. לכבוד ההצלחה שלה צולמה השחקנית לשער במגזין Allure בו היא נראתה, בואו נודה בזה, כמו כפילה של סלבריטאית אחרת- הזמרת קייטי פרי.



דשאנל ופרי- שתי טיפות פינאפ

שתי הפרפורמריות עושות שימוש מובהק מאוד במראה ה"פינאפ" משנות ה-50, עם בגדים תקופתיים, שיער שחור מנופח, עור נטול שיזוף פרחי מלאכותי ועיניים עתירות ריסים. אבל מי שחושב שהשתיים פשוט מעתיקות אחת את השנייה וודאי לא יודע שהאייקון התרבותי שהשתיים שואבות ממנו השראה כמו מוקה-לאטה לוורידים היא דוגמנית פטיש משנות ה-50 בשם בטי פייג' (שאת שמה ותמונתה המצוירת הנצחתי גם בבלוג השני שלי- "חשמלית ושמה בטי").

I was never the girl next door" – Bettie Page "

בטי פייג' נולדה ב-22 לאפריל 1923 בנשוויל שבטנסי ובמהלך ילדותה סבלה מהתעללות מינית מצד אביה השיכור, עד אשר אמה גירשה אותו מהבית . לאחר סיום התיכון התקבלה בטי פייג' ללימודים במכללה להוראה. אולם בעקבות נישואין כושלים היא החליטה, בסוף שנות ה-40 לעבור לניו-יורק וללמוד משחק. לימודי המשחק לא הניבו אמנם קריירה מבריקה, אך עבודתה כדוגמנית עבור מועדוני צלמים פתחו בפניה דלתות שנויות במחלוקת שבאופן מפתיע הפכו אותה לאייקון.

בין השנים 1952 ל 1957 עבדה בטי פייג' בשביל צלם יהודי בשם ארווין קלו, שניהל עסק של תמונות פורנוגראפיות ותמונות פטיש בהזמנה. וכך, בזכות הקימורים המרהיבים שלה והשיער השחור מצד אחד, והפנים הילדותיות והחיוך התמים מצד שני, הפכה פייג' לדוגמנית הפטיש הראשונה בהיסטוריה, שכבר בשנות ה-50 של גנרל מקראתי הפוריטני הצטלמה במחוכים מעור עם ציוד סאדו-מאזו. מגזיני הסקס המחתרתיים כינו אותה "The Pinup Queen of the World "("מלכת הפינאפ של העולם") ולא משנה אם זה היה עם שוט וביריות או קשורה לעמודי מתכת, היא תמיד שמרה על אותו חיוך מתוק על השפתיים או הבעה מרושעת מוגזמת, שגרמו לה להיראות כמו ילדה קטנה שמעמידה פנים.


I was never one who was squeamish about nudity. I don`t believe in being promiscuous about it, but several times I thought of going to a nudist colony." – Bettie Page



ב 1957 תמונתה התגלגלה גם ליו הפנר שהפך אותה ל"מיס דצמבר" של Playboy באותה השנה.


Bettie Page- Playboy's Miss December


אבל השמרנות האמריקאית שרבבה לבסוף את זרועותיה המכוערות, ובסוף שנות ה-50 בטי פייג' זומנה להעיד בסנאט האמריקאי נגד קלו וצלמי פטיש אחרים (ואפילו יו הפנר...), שהועמדו לדין בגין תועבה. הדבר הבהיל אותה כל-כך שהיא עזבה את המקצוע, ובראיונות מאוחרים יותר טענה שקולו של ישו אמר לה לשנות את חייה. בשנות ה-60 היא עברה לקליפורניה, הצטרפה לכנסיה המקומית וב"הוראתו של ישו" החלה לעבוד במיסיון המקומי ובמכירת ספרי תנ"ך.

" I`m very sorry that when I turned my life over to the Lord Jesus in January 1959, I threw out all my netstockings, bikinis - some from Frederik`s of Hollywood." --Bettie Page




כנראה שקולו של ישו לא היה היחיד שדיבר בראשה, ובשנת 79, לעת זקנה, היא אושפזה בבי"ח פסיכיאטרי לאחר שאובחנה כחולת סכיזופרניה קשה במיוחד. אשפוזה ערך מעל לעשור והיא שוחררה רק בשנת 1992.

בזמן שאלילת המין המזדקנת העבירה את שנותיה במיטת בית חולים, מטושטשת מכדורים ומתפללת למחילה מאיזה ישות שלא דיברה בראשה באותו רגע, העולם לא שכח אותה, ובשנות ה-80 היא זכתה לתחייה כאייקון של תרבות הפופ כשאמן הקומיקס דייב סטיבנס (Dave Stevens) החל להשתמש בדמותה, והוצאות הקומיקס Eros Comics ו- Pacific Comics הפכו אותה בשנית לפנטזיה של בניהם של נערי דור הבייבי בום, שהזילו עליה ריר בשנותיה היפות .


The "Betty Pages" By Dave Stevens


" It makes me feel wonderful that people still care for me... that I have so many fans among young people, who write to me and tell me I have been an inspiration." – Bettie Page


גם עולם האופנה, כפי הנראה לא שכח את בטי ובשני העשורים האחרונים צצות יותר ויותר שחקניות ודוגמניות שעושות שימוש בסימן ההיכר הבולט ביותר שלה- שיער בגוון שחור עורב עם פוני מעוגל מלפנים- אפקט המתקבל כשגוזרים פוני עד קו העיניים ומגלגלים אותו מעט לאורך המצח. הפוני העגול מסגר את פניה של פייג' בצורה מסתורית ומפתה.


קייטי פרי ממשיכת מסורת הפוני קטן של בטי...

"For years I had my hair parted down the middle in a ponytail, tucked down around the sides... Well, I went and cut the bangs, and I've been wearing them ever since. They say it's my trademark." -- Bettie Page


בשנות ה-90 השחקנית דבי מייזר ("הפמליה") עשתה קריירה מהומאז'ים ויזואליים לבטי פייג', ובית האופנה Dolce & Gabbana החזיר למסלולים את "אופנת הפטיש" עם שלל חזיות מתכת, מחוכים וגרבי רשת.

דבי מייזר בהומאז' לבטי פייג'

בשנות ה-2000 עם חזרת מוסיקת הרוקבילי ואופנת הקברטים למיינסטרים, הפיחה הרקדנית דיטה וון-טיז רוח חיים באומנות הבורלסק והפכה למלכת הבורלסק החדשה ול"בטי" התורנית, וגם היא כמובן לא שכחה להצטייד בפוני פחם מעוגל.

דיטה וון-טיז

בטי פייג' הלכה לעולמה בבית חולים ב-6 לדצמבר 2008 לאחר שאושפזה בעקבות התקף פסיכוטי נוסף, ולנו לא נותר אלא להציץ בדוגמניות ,שעלו על המסלול בשנה שעברה, בתצוגה של Dior לאביב 2011 כדי להיווכח שבטי עדיין חיה ונושמת


Dior 2011- Bettie's bangs live on

נערה שמרנית ותמימה עם שיער שחור ופוני, שהצטיינה בלבישת מחוכים וביריות. והיא כנראה תמשיך לצקת את דמותה בכל אומנית/שחקנית/דוגמנית שרוצה להראות "מסתורית ומיוחדת" עוד במשך עשורים רבים.

תגובה 1:

  1. אחלה רשומה. ושמחה שנחשפתי לבלוג שלך דרך הבלוג של מיכל.

    השבמחק