יום חמישי, 29 בדצמבר 2011

Jewels of a Hollywood Queen

פורסם לראשונה : 30 לנובמבר 2011

אליזבת טיילור, האגדה ההוליוודית והאישה שיופיה ועיניה הסגולות נודעים בעולם כולו, הלכה השנה לעולמה. לא הרבה יודעים שבמהלך חייה אספה חובבת התכשיטים הידועה, אוסף של יהלומים ופנינים שנחשב כיום מהיקרים בעולם. האוסף, שנמצא כרגע בבעלות בית-המכירות האנגלי הוותיק Christie's, יעמד למכירה פומבית ענקית בניו-יורק בין ה-13 ל-14 לדצמבר.


Elizabeth Taylor-- I can't remember a day when I wasn't famous


כחלק ממסע היח"צ של המכירה, הגיע לארץ מומחה התכשיטים של Christie's לונדון, מר דיוויד וורן, כדי להעניק מסיבת עיתונאים ולהציג את אוסף התכשיטים של המלכה ההוליוודית (לצערי רק בתמונות...) המוערך בכ 30 מיליון דולר (!!!). אז אתם יכולים לתאר לעצמכם שברגע שמצאתי את ההזמנה במייל שלי שום פקק באיילון או הפגנות ברחבי ת"א לא עצרו בעדי מלתפוס כיסא בשורה הראשונה.

לא סתם זכה האוסף לכינוי "תכשיטי הכתר של הוליווד" כי, לדבריו של מר וורן,"הסוד בתכשיטים הוא באיכותם המדהימה, ובנוסף לערכם הכספי הם גם בעלי ערך היסטורי רב". ואכן, טיילור השקיעה זמן רב ומאמץ רב (ובעלים רבים...) במציאת תכשיטים שהיו שייכים בעבר לרוזנים, מלכים וגם שייח' פרסי אחד. היא אפילו אחזה בענק יהלומים נדיר שיוצר בשנת 1806 (וגם שמרה את הקבלה המקורית!!). ענק זה נקנה ע"י Christie's ב-1993.


The film star's fearless sense of style reflected in Megawatt fashions by Chanel, Christian Dior, Valentino, Versace, and More


אבל מכל האוסף עוצר הנשימה שנגלה לעינינו, שישה פריטים צדו את עיני החמדנית באופן מיוחד. הראשון הוא נזר יהלומים (טיארה) עתיק מ-1880 ,שאותו קיבלה במתנה מבעלה השלישי, השחקן היהודי מייק טוד. כשבעלה הציג לה את הנזר, שעוצב מיהלומים ואבני אודם ע"י קרטייה, הוא ענד אותו לראשה ואמר לה "את המלכה שלי" (פלא שהיא התגיירה בשבילו...), והתכשיט אכן זכה לכינוי The Mike Todd Tiara ("הנזר של מייק טוד")

"הנזר של מייק טוד" מוערך בכ- 60-80 אלף דולר.

וכמו כל אישה שמקבלת תכשיט יקר, טיילור מיהרה להשוויץ בו במקום הכי פומבי שיכלה- טקס פרסי האוסקר של 1957. וכשחזרה הביתה והניחה אותו על השידה, היא חשבה לעצמה "כזה דבר יפה, חבל לשמור רק לאירועים. אני בטוח יכולה למצוא לאן לענוד את זה ביומיום" וכך עשתה- לבריכה!

לרוע המזל, מייק טוד נהרג בתאונת מסוק אחרי חודשי נישואין ספורים בלבד. אבל כמו שהגברת טיילור תמיד ידעה, בעלים באים והולכים אבל יהלומים נשארים לנצח. ובשנת 1961 על הסט של הסרט "קליאופטרה" טיילור הכירה את השחקן השייקספירי ריצ'רד ברטון.



"All he needed to do was look into her eyes and it would turn a saint into a devil"--- About Taylor and Burton


ועד שההפקה הסתיימה היא כבר התחדשה בבעל חדש ותכשיט חדש- הפנינה הספרדית ההיסטורית
La Peregrina.


פנינת ה La Peregrina ,המוערכת ב 2-3 מיליון דולר

משמעות השם של הפנינה הוא "הנודדת" כסמל למסעות הרבים שעברה מאז שנמצאה במפרץ פנמה בשנת 1500 ועד שהגיעה לאצבעה של היפיפייה ההוליוודית. בדרך, הייתה הפנינה שייכת למלך פיליפ השני מספרד, למרי מלכת אנגליה, ואף למלכות ההולנדיות. בהמשך אף נמצאו דיוקנות של מלכות ספרדיות מהמאה ה-17 עונדות את אותה הפנינה, וכיום היא נחשבת לאחת מהפנינים החשובות בעולם בשל ערכה ההיסטורי.

המלכה הספרדית מאריה לואיזה מאורליון עונדת את הפנינה. 1679

המלכה ההוליוודית עונדת את הפנינה

אליזבת טיילור קיבלה את הפנינה מריצ'רד ברטון ב- 1969(איפה היא מוצאת את הבעלים האלה??). מוזר לחשוב שבשנות השישים ערך הפנינים היה נמוך יחסית וברטון רכש את הפנינה בסכום של 37 אלף דולר בלבד (בקטנה...). היום היא מוערכת בכ-2 עד 3 מיליון דולר.
בהמשך פנתה טיילור לבית קרטייה שבפריז והם עיצבו לה ענק של פנינים ואבני אודם שחובר לפנינה.


כיאה למעמדה כמלכה הבלתי מעורערת של הוליווד, אז כמו גם היום, טיילור נמשכה כנראה במיוחד לתכשיטים של מלכים ודוכסים וב-1972 היא ניכסה לעצמה את ה- Taj Mahal Diamond("יהלום הטאז' מאהאל") שהיה שייך לשייח' הפארסי שייח' ג'אהנגיר, בין השנים 1592-1666.
על לב היהלום, חרוט בזהב שמה של המלכה הפרסית, נור ג'אהן, שקיבלה יהלום זה במתנה מבעלה לרגל הולדת בנם. ומאחר שמדובר בתכשיט העשוי זהב , יהלום, ומסגרת של אבני אודם, אני בהחלט חושבת שזו הפצצה האיראנית האמיתית...

The Taj Mahal Diamond .מוערך בכ 300-500 אלף דולר

טיילור גם ענדה את היהלום בביקור באיראן ב 1976

אליזבת טיילור בביקור באיראן ב 1976... יפה יותר מהיהלומים.

מאוחר יותר בשנת 1987 היא גם רכשה את סיכת היהלום של הדוכסית מווינדזור
סיכת היהלומים של הדוכסית מווינדזור מ-1935. מוערכת בכ- 400 עד 600 אלף דולר

אין ספק שברטון ידע מה נשים רוצות ולמזלו (או למזלה) הוא גם היה בן של כורה פחם וולשי אז גם הייתה לו עין לא רעה לאבנים טובות, כפי שניתן היה לראות במתנה נוספת שקנה לאישתו לכבוד חג המולד - טבעת אבן אודם.

The Richard Burton Ruby and Diamond Ring ("טבעת האודם והיהלומים של ריצ'רד ברטון).

את טבעת האודם והיהלומים הזו, שעוצבה ע"י Van Cleef & Arples ("ואן קליף אנד ארפל") והמוערכת במיליון עד מיליון וחצי דולר, הכניס ברטון לגרב שתלה על האח בביתם כמסורת חג המולד, וקבר אותה מתחת לערימה של ממתקים (מה שלא היה קשה כי הטבעת ששוקלת 8.12 קראט שקעה ישר לתחתית). כשביתם הקטנה של ברטון וטיילור שמה לב שאימא שכחה משהו בגרב, היא רצה לחדרה של טיילור ומיד נשמעה בכל הבית צווחה של אושר (ועושר). מאוחר יותר סיפרה טיילור "כשראיתי את הטבעת הרגשתי שכל החדר התמלא אדום!"

יופי לה כי אני כולי ירוקה מקנאה...

אבל התכשיט המזוהה ביותר עם אליזבת טיילור וזה שנקרא על שמה The Elizabeth Taylor Diamond, היא טבעת היהלום המעוין במשקל 33.19 קראט. טבעת זו שיוצרה ע"י התכשיטנים הגרמנים Krupp נקנתה גם היא ע"י ברטון במכירה פומבית בעבור 300 אלף דולר, ומוערכת כיום בכ-2.5- 3.5 מיליון דולר. על יהלום זה היא אמרה: "הטבעת שלי מעניקה לי תחושה מוזרה של יופי. עם כל הניצוצות האדומים, הלבנים, הכחולים והסגולים, היא כאילו פועמת עם חיות יפיפיה משלה". וקל מאוד לראות למה...

The Elizabeth Taylor Diamond חיתוך מעויין במשקל 33.19 קראט

"My ring gives me the strangest feeling of beauty. With it's sparks of red and white and blue and purple. Really, it sort of hums with its own beautific life."-- Elizabeth Taylor



אליזבת טיילור עם היהלום- יו הו! תראו מה יש לי...

הנישואין הסוערים עם ברטון הסתיימו בברקים ורעמים אבל גם כאן היהלום ניצח, ואליזבת טיילור ענדה אותו עד יום מותה.
ב-1997 כתבה טיילור את ספרה My Love Affair with Diamonds ("הרומן שלי עם יהלומים"), שזו כותרת הולמת לגמרי עבור אישה שמסופר עליה שכל לילה לפני השינה הייתה מוציאה את עגילי השנדליר שלה מקופסת התכשיטים ומשחקת איתם (טוב..זה יותר טוב מאונליין טאקי...).


"She collected the best pieces from the best periods, and as a result her collection boasts exquisit examples from the most celebrated designers"-- François Curiel, President of Christie's Asia


ב-2004 כשבית המכירות Christie's, London אירחו את השקת הספר, הודתה אליזבת שכאן החל גם הרומן שלה עם בית המכירות הותיק. רומן זה הוביל לחתימת חוזה ב-2006 בו מורישה טיילור את כל אוסף התכשיטים כמו גם השמלות והתיקים שלה ל Christie's ומבקשת שיערכו מכירה פומבית לאחר מותה.

ענק איזמרגדים שעוצב במטרה להתאים לצבע עיניה הנדיר של טיילור

בין התיקים שעומדים למכירה נמצא גם אוסף מזוודות של לואי ויטון שבמקום לתייג את שמה עליהם, העדיפה הגברת פשוט לחרוט עליהן את המילה Mine ("שלי") כי לדבריה: "I'm not just anybody. I'm me" ("אני לא סתם מישהו. אני אני").

המכירה תתקיים במרכז רוקרפלר בניו-יורק בין ה 13 ל-14 לדצמבר והכנסותיו יתחלקו בין ילדיה של טיילור לבין ארגוני הצדקה הרבים שיזמה ועמדה בראשם במהלך חייה.
קצרה היריעה מלסכם את האישה הזו שהייתה לא רק הגדה הוליוודית נוצצת אלא גם פילנתרופית של ארגוני צדקה ומראשונות מובילי המאבק באיידס, אבל אם לנסות לסיים במשפט:
תאכלי את הלב מרלין מונרו, את אולי שרת על זה שיר אבל היהלומים האמיתיים היו חבריה הטובים של ליז טיילור.

אני עם דיוויד וורן, מומחה התכשיטים של Christie's

תגובה 1:

  1. איזו רשומה יפה, ויופי של בלוג! שמחה שהראו לי אותו :)

    השבמחק