יום שבת, 4 במאי 2013

Porcelain: From Chinese Emperors to the Runway


לרובנו, כלי פורצלן עדינים מזכירים את הויטרינות בסלון של סבתא ומתקשרים עם סיפורים על הירושה המשפחתית מפולניה. אולם ניכר כי האיורים הכחולים של כלי הפורצלן ומגעם הקריר הם בדיוק התרופה שגדולי מעצבי עולם האופנה רקחו עבורנו לעונת קיץ הרותחת.
הדפסים עדינים בסגנון כלי פורצלן. ולנטינו סתיו/חורף 2014
Valentino Fall/Winter 2014
אנחנו אולי מאמינים שהחרס העדין שאנו מכנים "חרסינה" (בלועזית: פורצלן) הגיע במזוודה של הסבתות ממזרח-אירופה, אבל את הפורצלן ייצרו למעשה כבר לפני 2000 שנה בעיר ג'ינגדז'ן שבצפון-מזרח סין, הידועה עד היום כ"בירת הפורצלן". אומנות קישוט הפורצלן הייתה כה עדינה עד כי האומנים שעסקו בה היו בני טיפוחם של קיסרי סין משושלות שאנג והאן. באופן מסורתי, הפורצלן הלבן עוטר בעבודת יד, בקווים עדינים בצבע כחול, לרוב בדוגמאות פרחים אסייתים שונים. הצבע הכחול היה פיגמנט צביעה שהתקבל מתחמוצת קובלט, שיובאה במיוחד מפרס למען מלאכת מחשבת זו. הקיסרים הסינים היו כה מוקסמים מכלי הפורצלן עד כי בשנת 583 ציווה הקיסר צ'אן שובאו להכין עמודי פורצלן לארמונו (הוא כנראה לא שמע מה קורה לאנשים שגרים בבתי זכוכית...), וכמה שנים אחריו ציווה גם הקיסר יאן לפסל פסלי אריה ופיל לארמון שלו- כל אחד והטעם שלו...
מאומנות עתיקה למרק: דגם פורצלן מסורתי- לבן עם עיטורי פרחים כחולים
  Traditional Blue and White Porcelain- a soup dish with a long history  

במאה ה-14, בעקבות פריחה כלכלית במזרח סין, זכה הפורצלן לייצור המוני. אולם הצבע הכחול הכעיס את קיסרי שושלת מינג שקבעו כי מוצאו הפרסי של הצבע מחדיר השפעות זרות לסין.
אולי לסינים באותם ימים ממש לא היה חוש הומור, אבל הקיסרים כעסו עד כדי כך שהצבע הכחולה נאסר לשימוש בסין לתקופת מה (!!!), ולאומנים המקומיים לא נותרה ברירה אלא לקשט את כלי הפורצלן בעיטורים שחורים.

חסל סדר כחול- הצבע הכחול נאסר לשימוש בסין!
"Get this blue off of me!!!"
 Chinese emperors in the 14th century ban the use of blue coloring 

בעקבות גילוי סין על-ידי מגלה הארצות האיטלקי מארקו פולו, נפתחה סין לעולם המערבי, ובמאה ה-17 הפכה גם ליעד לאניות אימפריאליסטיות מהולנד, אנגליה וצרפת. סוחרים אירופאים שחצו יבשות בשם האימפריאליזם- לרוב מטעם חברת הסחר והספנות הגדולה ביותר באותם הימים: "The East India -Shipping Company "- החלו להוביל עבדים מאפריקה, ותבלינים ובשמים מהודו, אך יותר מכל- הם התאהבו באוצרות המשי והפורצלן הסיניים. מהרגע שהגיעו הכלים העדינים לאירופה הם הפכו לטרנד בקרב האצולה. וכמו שקורה עם כל טרנד, בני-אצולה מכל רחבי אירופה מיהרו להזמין כלי פורצלן המעוטרים בסמל המשפחה שלהם, ובהדרגה הפכו הציורים על הכלים  מדגמי צמחיה אוריינטלית לציורים אירופאים מסורתיים.
סוחרים של חברת הספנות- The East India Shipping Company מגיעים לאסיה 
 17th Century Duch and English merchants arrive in the Hindu-China region
 courtsy of The East India Shipping Company

פורצלן אירופאי מאמצע המאה ה-18
Mid 18th Century porcelain-
 the ornaments have taken on a European shape

אירופה אימצה את הפורצלן לחיקה ובמרוצת הזמן הולנד הפכה ליצרנית פורצלן בזכות עצמה. כיום, העיר המזוהה ביותר עם ייצור הפורצלן, והמתחרה הגדולה של "בירת הפורצלן" הסינית היא עיירת הנופש הצ'כית קארלובי וארי. בימים אלה ממש (3-4 במאי) נערך בקארלובי וארי "פסטיבל הפורצלן" השנתי, בלובי של אחד המלונות היוקרתיים בעולם- Grandhotel Pupp .
http://www.youtube.com/watch?v=KNShnNPbL78 - The Karlovy Vary Porcelain Festival

מסין הרחוקה וימי הכיבוש האימפריאליסטי, עשה הפורצלן את כל הדרך לימינו אנו, ובעונה זו מככבים עיטורי צמחיה עדינים בצבעי כחול ושחור על בגדים לבנים בכל מסלולי התצוגות בעולם.
המעצבת האמריקאית ממוצע צרפתי-פיליפיני, מוניק לולייה (Monique Lhuillier), הידועה בעיקר כמעצבת שמלות כלה יוקרתיות ושמלות ערב, שאבה העונה השראה מהדפסים הנראים כמו צבעי מים מציורים סיניים עתיקים. על המסלול בתצוגת אביב/קיץ 2013 של המותג שלה, צעדו דוגמניות בשמלות בעלות הדפסים כחולים ואפורים שהזכירו מאוד את צבע תחמוצת הקובלט הכחולה של הפורצלן הסיני המסורתי.


השראות מצבעי הכחול של הפורצלן הסיני: מוניק לולייה אביב/קיץ 2013



Porcleian inspiration in color and print- Monique Lhiullier Spring/Summer 2013

המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי, המתמחה דווקא בבגדים סקסיים ולעתים אף צעקניים מדי, הציג גם הוא את דגמיו לאביב/קיץ 2013 ובאופן מפתיע- כלל ביניהם גם כמה דגמים לבנים קלסיים בעלי הדפסים שחורים מסולסלים. המראה הרומנטי שהתקבל שואב השראה מההדפס המסורתי של הפורצלן של קיסרי סין מהמאה ה-14.
רוברטו קוואלי שואב השראה מפורצלן בצבעי שחור ולבן בתצוגת אביב/קיץ 2013
Roberto Cavalli- Spring/Summer 2013. Inspiration form black and white Chinese vases

בית האופנה של רוברטו קוואלי ערך גם תצוגה לדגמים לבישים ויומיומיים יותר בשם "Just Cavalli" שגם בה הוצגו הדפסים עדינים, שנראו כאילו צוירו בצבעי מים ושאבו השראה מיצירות סיניות עתיקות.

תצוגת Just Cavalli – הדפסים בהשראת צבעי מים סיניים.
The Cavalli causal line- "Just Cavalli" heavily inspired by Chinese water colors

וכמובן שלא ניתן לדבר על אצולה אירופאית מבלי לדבר על המעצבת הספרדייה קרולינה הררה שנתנה אינטרפרטציה משלה למראה האריסטוקרטי של הפורצלן.

קרולינה הררה- אביב/קיץ 2013
Bringing back European aristocracy in porcelain prints
Carolina Herrera- Spring/Summer 2013

הטרנד העדין ואומנותי הזה אמנם תפס תאוצה השנה, אולם מעצבים בעלי חזון הצעידו דגמים בעלי הדפסים בהשפעת הפורצלן כבר לפני שנים. כך למשל המעצב ג'ון גליאנו, שפוטר בבושת פנים מבית האופנה "דיור" לפני שנתיים, הציג את הדפסי הפרחים הכחולים על שמלות לבנות עוד בתצוגת אביב/קיץ 2009. ניכר כי למרות ההתמכרות קשה לאלכוהול, וההתבטאות האנטישמיות המבישות שהביאו לפיטוריו, החוש האופנתי ויכולת הניבוי המובהקים של  גליאנו הוכיחו את עצמם- וההדפסים שהציג לפני כארבע שנים זוכים עכשיו לחיקוי בכל בית אופנה ידוע.

הקדים את זמנו בהדפסי פורצלן כחולים: ג'ון גליאנו ל"דיור"- אביב/קיץ 2009
 -He did it before it was cool
 John Galliano does floral blue and white porcelain prints for Dior 2009  

תחושת הקרירות של הפורצלן מתאימה בהחלט לקיץ הישראלי, והקסם האירופאי המשולב במראה זה ייקח אותנו באופן טבעי גם לחורף הבא. זו לפחות הבשורה על-פי המעצב האיטלקי ולנטינו שהציג דגמים בהשראת פורצלן בתצוגה שערך לסתיו/חורץ 2014. המעצב הידוע בסגנונו הנשי והרומנטי הצעיד על המסלול דוגמניות שנראו כבובות שלג זכות הודות לשבריריות של צבעי הפורצלן.


בובות שלג שבריריות כפורצלן: ולנטינו- סתיו/חורף 2014
Models at the Valentino show looking like little snow flakes
Perfect for Fall/Winter 2014

אין צורך להרחיק עד צפון-מזרח סין או עד בירות האופנה של אירופה כדי לאמץ את המראה הנשי והקסום הזה. גם בארץ ניתן למצוא פריטים בהשראת הדפסי פורצלן, ומי שמיטיבה לעשות זאת בזירת האופנה המקומית היא המעצבת דפנה לוינסון. בקולקציה הנוכחית, מציגה לוינסון ז'קטים לבנים וחליפות לבנות בעלות הדפסי פורצלן כחולים, וכן שלל גופיות המעוטרות בהדפסי פרחים בהשראה אוריינטלית, שנראו כאילו צוירו בצבעי מים בידי רב-אמן מהמזרח הרחוק.
בלייזר לבן בהדפס צמחייה כחולה:דפנה לוינסון. צילום: נורית כהן

מכנסיים וז'קט בהשראת פורצלן: דפנה לוינסון. צילום: איתן טל
The blue and white porcelain coloring is perfect for Israel
 local designer Dafna Levinson is offering some chick and comfortable solutions for the Israeli summer

גלגולו של הפורצלן מאומנות סינית עתיקה לתו התקן של האצולה האירופאית מעניק למראה את השילוב המושלם בין קרירות לקלילות שאנו כה זקוקים לו בקיץ הישראלי. שילוב הצבעים הכחול והלבן נראה כאילו עוצב במיוחד לישראל, והוא מעניק אלטרנטיבה מושלמת ורומנטית למי שלא רוצה ללבוש רק לבן לחגיגות חג השבועות המתקרב ובא.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה