יום שלישי, 10 ביולי 2018

הרומן ההיסטורי של דולצ'ה וגבאנה



קצת לפני השקיעה, בגן פורח על גדות אגם קסום, בין מזרקות עתיקות ומדרגות אבן ציוריות, קם לו לתחייה אחד מסיפורי האהבה המפורסמים ביותר בתרבות האיטלקית. אם אתם חושבים שמדובר בהפקת תאטרון מושקעת או בסרט אפי חדש, אתם כמעט צודקים. אלא שהפעם מדובר בלא פחות ולא יותר מאשר תצוגת הקוטור (האופנה העילית) של דולצ'ה וגבאנה לשנת 2019 (Dolce & Gabbana Alta Moda), שנערכה בסוף השבוע האחרון.



בגן פורח על גדות נהר קסום, דולצ'ה וגבאנה מייצרים אגדה איטלקית. מתוך עמוד האינסטגרם של דולצ'ה וגבאנה (dolcegabbana) 


הדוגמניות שהילכו בתצוגה נראו כמו נסיכות איטלקיות שיצאו מתוך ציור רנסאנסי כשהן עוטות מחוכים הדוקים, חצאיות גדולות ומקושטות, ואין ספור עיטורי ראש ותכשיטי זהב במראה עתיק. אין זה מפתיע בהתחשב בעובדה שכבר מעל לשש שנים שהקו העיצובי של צמד המעצבים האיטלקים מתאפיין באלמנטים קתוליים ומושפע מציורי הרנסאנס האיטלקי , ושכמה ממשתתפות התצוגה הן בנות אצולה בפני עצמן כמו הדוגמנית והשפית הבריטית אמה וויימות' הנשואה לוויקונט (תואר אצולה אנגלי) מוויימות', וליידי קיטי ספנסר- בת אחיה של הנסיכה דיאנה ובת הדודה של וויליאם והארי. אבל הפעם נכנס בית האופנה ללב ליבה של התרבות האיטלקית כי התצוגה כולה הייתה בהשראת הרומן ההיסטורי המפורסם והאהוב ביותר בתולדות איטליה : "המאורסים" מאת הסופר אלסנדרו מנצוני (באנגלית: "The Betrothed" באיטלקית:       "I Promessi Sposi ")- רומן אפי ועב-כרס שפורסם בשנת 1842 ונחשב עד היום ל"מלחמה ושלום" של האיטלקים.


אהבה אסורה
עלילת הרומן מתרחשת בכפר קטן על גדות אגם קומו שבאיטליה במאה ה-17 (שנת 1628 ליתר דיוק), תקופה בה נסיכויות איטליה השונות היו נתונות להשפעה דתית ספרדית, והאינקוויזיציה הספרדית וכללי המוסר של הדת הקתולית שלטו ביד רמה. במרכז העלילה שני צעירים כפריים- רנצו ולוצ'יה היפה, המתאהבים ומחליטים להינשא. אך ימים ספורים לפני יום החתונה נשבה האציל המקומי ובעל האדמות- דון רודריגו, בקסמה של לוצ'יה היפה, ומאיים על  על הכומר שאמור לחתן את הנאהבים שלא לקיים את החתונה. בני הזוג מחליטים לברוח, והם יוצאים למסע תלאות ברחבי איטליה בניסיון להימלט מכוחו של דון רודריגו, מחוקי הצניעות של הדת הקתולית שלא מאפשרת לזוג לא נשוי לחיות יחד, ומצלה הכבד של האינקוויזיציה הספרדית. 


סיפור אהבתם של רנצו ולוצ'יה- אילוסטרציה מתוך הרומן מתורגם לאנגלית. מתוך:Getty Images 


מחוכים ושרוולים נפוחים
השפעת הרומן על קולקציית הקוטור של דולצ'ה וגבאנה ניכרת מיד, בהתחשב בעובדה שכמו הכפר הקטן בו מתרחש הרומן גם התצוגה התקיימה על גדות נהר קומו, בפארק טרסיו אוליבלי בעיירה הציורית טרמצו- אחד המקומות הקסומים ביותר באיטליה, שיכול בקלות לעורר מחשבות על סיפור אהבה איטלקי אחר- רומאיו ויוליה.  ההשפעה ניכרת כמובן גם בעיצובים הנשענים רבות על אופנת הנשים (וקצת גם על הגברים) של המאה ה-17 בה מתרחשת העלילה. במהלך המאה ה-17, ברוב ארצות אירופה, לבשו הנשים מכל המעמדות חולצות כותנה דקה או פשתן בעלות שרוולים רחבים ונפוחים, לרוב מעוטרים בסרטים כדי לאפשר תנועה נוחה, ומעליהן מחוכים הדוקים שחיטבו ואספו את הגוף הנשי.  נשים אצילות או עשירות במיוחד הוסיפו למראה הזה גם ז'קט או עליונית מעל למחוך כדי לשמור על צניעותן, בעוד שנשים ממעמד נמוך יותר הסתפקו בחשיפת המחוך והחולצה התחתונה- דבר שהקל על העבודה בשדות גם בימות הקיץ החמים.


דולצ'ה וגבאנה חיקו את הסגנון הזה ע"י הצגה של מחוכים שחורים כחלק עליון כשמתחתיהם מבצבצים שרוולים רחבים עטורי סרטים וקפלולים בשחור או לבן.



דמותה של לוצי'ה היפה מתהלכת בתצוגה של דולצ'ה וגבאנה. משמאל: הציור "לוצ'יה בחלונה" בהשראת הרומן המפורסם, מאת הצייר האיטלקי אליצ'יו סאלה, 1843 (גוגל אימג'ז). מימין: הדוגמנית ובת האצולה הבריטית ממוצא אנגלי וניגרי, הוד רוממותה הויקונטית אמה וויימות', כבת דמותה של לוצ'יה (מתוך עמוד האינסטגרם של דולצ'ה וגבאנה).




פארק טרסיו אוליבלי, בין פרחים מלבלבים


רוחב החצאיות במאה ה-17 היה גם הוא בהתאם למעמד הלובשת, כאשר נשים עשירות שלא נאלצו לעבוד בשדות או להסתובב בעצמן ברחובות הערים, לבשו מספר רב של חצאיות תחתונות דקות ומעליהן את החצאית שתאמה בגזרתה וצורתה את המחוך והז'קט העליון . נשים ממעמד נמוך יותר לבשו פחות חצאיות תחתונות, או כלל לא, כדי שיוכלו לעסוק בעבודות השדה והבית מבלי להפיל כל דבר שעומד בדרכן. ובכל זאת, כל אישה שידה הייתה משגת, עשתה כמיטב יכולתה לקשט את חצאיתה ברקמה מורכבת ורומנטית. דולצ'ה וגבאנה פרגנו לדוגמניות שלהן חצאיות בנפח שמתאים ללא פחות מאשר מלכות אירופאיות בשיא הדרן עם שכבות רבות של חצאיות טול מתחת. רק הרקמה המסורתית של המאה ה-17 הוחלפה בהדפסים מרהיבים של אגם קומו עם כיתובים המפארים את האתר הנחשק. 



משמאל: שמלת אצילה המורכבת מחצאית רקומה, מחוך תואם וחולצה רחבת שרוולים (ללא הז'קט ) מתוך: The Museum of Applied Art, Budapest. מימין: ליידי קיטי ספנסר, אחייניתה של הנסיכה דיאנה, במראה כמעט זהה.


הצוענייה השופעת
גם ההשפעה הספרדית ברומן הקלאסי מצאה את דרכה למסלול התצוגה. כי אם יש דגם אחד שחוזר ומופיע  מדי שנה בקולקציות של בית האופנה האיטלקי הוא דגם בסגנון שמלת צוענייה- שמלת תחרה שחורה, צמודה וחשופה, בתוספת עגילי זהב גדולים ופרחים בשיער. זהו דגם חושני המתאים לכל אישה בכל גיל כמעט, ואף אחת לא יכלה להתאים לו יותר מאשר דוגמנית ה"פלאס סייז" עוצרת הנשימה אשלי גראהם, שהזכירה במראה שלה דמות ספרותית אייקונית לא פחות- את הצוענייה הספרדייה כרמן, גיבורת הרומן הנושא את שמה מאת הסופר הצרפתי פרוספר מרימה.





סוף הסיפור של המאהבים רנצו ולוצ'יה כמו גם סיפורה של הצוענייה הפרועה כרמן נותרו לכם לגלות. אבל אם תרצו לקחת רגע פנוי ולצלול לתוך אגדה מהמאה ה-17, מוקפת בנוף הפסטורלי של אגם קומו, אתם מוזמנים להציץ בעמוד האינסטגרם של דולצ'ה וגבאנה ולרוץ למדוד מחוך מעל שרוולים נפוחים ולחלום על רומאנים אסורים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה