יום חמישי, 24 במרץ 2016

ממסלול התצוגות למסיבת פורים

 Runway Masquerades

פורים אומר דבר אחר בכל תקופה בחיים: בילדות זה הזמן שאנו צועדים לביה"ס כשאיפור הנצנצים של אמא מודבק לנו לפנים ואנו חנוטים ביצירת קרטון כלשהי, מחכים בקוצר רוח לגלות אם קיבלנו משלוח מנות מושקע במיוחד או ששוב נתקע עם שקיות במבה. בתיכון, אנחנו מנסים להתחפש למשהו שאף אחד לא שמע עליו כדי להיראות הכי ייחודיים שיש. בשנות ה-20 שלנו, אנחנו מחפשים את המסיבה הכי רועשת ורוויית אלכוהול, וכל תחפושת (לפחות מהניסיון שלי) חייבת להיות מורכבת בעיקר ממחוך ומשהו צמוד במיוחד. ואז מגיעה התקופה בחיים שלהשקיע בתחפושת נחשב לנטל ואנחנו מוצאים את עצמנו שוקלים האם אוזניים של ארנב זה "טו מאץ'" למסיבה של העבודה.


"Behind every mask there is a face, and behind that a story"
--Marty Rubin --


ובכן, מסתבר שלאורך התקופות תחפושות נחשבו לשיא היוקרה, ולהשקיע זמן ומאמץ בתחפושת (במקום בהשגת מזון למחייה) נחשבה פריווילגיה של האצולה בלבד. את ההיסטוריה של נשפי התחפושות אפשר למצוא בטקסים הדתיים של תרבויות פאגאניות מתקופת יוון העתיקה  ואפילו אצל השבטים האינדיאניים באמריקה הצפונית. במהלך טקסים אלה, נהגו המשתתפים לעטות מסכות בדמויות אלים מקומיים ולפצוח בריקודים שהם האמינו שיש בהם לעורר את הרוח. בוונציה של המאה ה-15 הפך קרנבל המסיכות המפורסם מאירוע אקסקלוסיבי של האצולה לאירוע פומבי שאפשר גם לפשוטי העם ערב אחד של התהוללות ברחובות. נשף המסיכות הפך לבילוי כה פופולארי באיטליה של הרנסאנס עד שהוא אפילו נכלל באחת הסצינות המרכזיות במחזה "רומיאו ויוליה" של שייקספיר.

במאה ה-15 הפכו נשפי המסיכות באיטליה משעשוע של האצולה לקרנבל פומבי גם לפשוטי העם.
מתוך "רומיאו ויוליה" 2013

In 15th century Italy, masked balls went from being a pass-time of the aristocracy to a public carnival in Venice

בפאריז של המאה ה-18,  מארי אנטואנט השקיעה מרץ רב בשנות מלוכתה הראשונות בעריכת נשפי תחפושות מפוארים בארמון וורסאי, ואילצה את צמרת האצולה הפריזאית לבזבז את מיטב כספם בתפירת תחפושת יוקרתית חדשה כמעט מדי חודש. 


מארי אנטואנט ביססה את מעמדה בוורסאי בכך שהוכיחה שאף אחד לא עורך מסיבת תחפושות כמוה. מתוך הסרט "מארי אנטואנט" של סופיה קופולה' 2006

In 18th century Versailles, queen Marie Antoinette used lavish masquerades to elivate her position at court, forcing French aristorcates to spend unthinkable fortunes on having new costumes tailor-made nearly every month.

גם עולם האופנה נראה בשנים האחרונות כמו מסיבת תחפושות אחת גדולה. אם בוחנים את תצוגות האופנה המרכזיות של שבועות האופנה האחרונים, נראה שהרבה מההשראה שאובה מעולם החיות ומדמויות מעולם הספרות והפנטזיה. כך שאם אתם מאלה שחושבים שהתחפשות היא רק לילדים, תיווכחו לראות שגם חג פורים יכול להיות נוטף שיק וקוטור.


בשבוע האופנה האחרון, לעונת אביב-קיץ 2016, הציג המותג האיטלקי "ולנטינו" תצוגה שנראתה כמו הומאג' לאלות משלל תרבויות עתיקות. המותג הציג דגמים של שמלות בסגנון היווני והרומי העתיק בשילוב עם תכשיטים אתניים כדי ליצור מראה שיכול בקלות להפוך לתחפושת של האלות הרה או אפרודיטה, וגם שמלות מעטפה מבדים זהובים ועיטורי ראש במראה קליאופטרה.


מראה אלות יווניות ורומיות, ועיטור ראש בסגנון קליאופטרה בתצוגת "אביב-קיץ 2016 של ולנטינו. כך תביאי קצת קוטור למסיבת הפורים של המשרד.

These ancient Grecian, Roman and Egyptian inspired looks from Valentino's Spring
Summer 2016 show would make a perfect couture costume for your office costume party


ולנטינו המשיכו את קו התרבויות העתיקות גם עם דגמי קימונו שמזכירים מאוד את הגלימות שנלבשו ע"י שחקני תיאטרון הקבוקי מיפן של ימי הביניים. עוד כיכבו בתצוגה, שמלות בסגנון האוריינטלי עם עיטורים סיניים ודרקונים המסמלים את השנה הסינית החדשה. 



קימונו בסגנון הקבוקי היפני. ולנטינו אביב-קיץ 2016


Valentino pays homage to the ancient Japanese Kabuki theatre with thier designer kimono 

אז השנה, תחפושת ה"סינית" שלך יכולה להיות קצת יותר "אופנה עילית" מאשר רק הצ'ופסטיקס של ג'פניקה בשיער וחלוק רחצה מסאטן. כך למשל, אפשר לקבל השראה מהשחקנית אל פאנינג, שהגיעה לתצוגה של ולנטינו בשמלת "דרקון" מלאה בסממנים סיניים. משחק השקיפות בשמלה וההדפסים האוריינטיליים מסתמנים כטרנדים חזקים העונה, וימשיכו ככל-הנראה לככב גם בעונות הבאות.


השחקנית הצעירה אל פאנינג בשמלה שקופה ואלמנטים מהתרבות הסינית בתצוגה של ולנטינו

Elle Fanning wearing a China-doll inspired outfit; perfect for an oriental style costume


אחת מגיבורות הספרות שחוזרות שוב ושוב להשפיע על מעצבי האופנה היא ללא ספק אליס גיבורת ספרי "אליס בארץ הפלאות". ב-2010 עיצבה המעצבת הרוקרית הפרועה- בטסי ג'ונסון- קולקציה שלמה בהשראת דמותה של אליס, לה היא קראה "קולקציית מסיבת התה" (Tea Party Collection). הקולקציה התאפיינה בשמלות בובתיות עטירות שכבות של טול וסרטים, כיאה למלכת נשף אמריקאית מהאייטיז. כי מה אומר יותר "אליס בארץ הפלאות" מחצאית טול, סרטים גדולים בשיער וגרבי ברך מפוספסות?


שמלה מקולקציית "מסיבת התה" של בטסי ג'ונסון 2010. מושלמת גם לערב הזיקוקים של יום- העצמאות

Dress up for an "Alice in Wonderland" themed party in one of Betsy Johnson's "Tea Party Collection" pieces from 2010


כוח המשיכה של אליס על עולם העיצוב והאסתטיקה אינו מפתיע, שכן אמנים ומעצבים רבים חוזרים ונמשכים לסגנון הסטימפאנק הויקטוריאני שאופף את הסיפור. ואכן, בשבוע האופנה האחרון, תצוגת אביב-קיץ 2016 של "דולצ'ה גבאנה" צלל עמוק לתוך עולמה של אליס בארץ הפלאות. מלבד דוגמניות דמויות אליס שצעדו המסלול, המסלול עצמו נראה כמו לוח שחמט גדול, ושעון סטימפאנקי גדול נתלה ברקע.





צוללים לעולמות הפנטזיה הויקטוריאנית עם אליס. דולצ'ה גבאנה. אביב-קית 2016


 The steampunk fantasy world of Alice in Wonderland was all the rage at the Dolce Gabbana Spring-Summer 2016 show 








לא רק הטרנדים האחרונים יכולים להוות לנו השראה לתחפושת "קוטור" בסופ"ש הזה. באחד ממחקרי תולדות האופנה שלי, נתקלתי ברשת בשמלת הטווס עוצרת הנשימה הזו. השמלה, השזורה בחרוזים בעבודת יד, נתפרה בניו-יורק בשנת 1912, וכל מה שנחוץ לתחפושת טווס מושקעת במיוחד (מלבד מליוני דולארים לרכישת פריט הוינטג' הזה...) היא מסיכת נוצות קטנה שאפשר למצוא בכל חנות.



תחפושות נחשבו תמיד לייצוג של הצורך האנושי בהסתרה והתנסות עם זהויות חדשות. אבל כמו שמוכיחה ההיסטוריה וכמו שניתן לראות בתצוגות האופנה של השנים האחרונות, תחפושת אינה חייבת להיות ילדותית או מעוררת גיחוך, כי אם אופנתית, מרתקת ואף אריסטוקרטית. אז אולי לא נוכל לרושש את קופת המדינה כמו מארי אנטואנט, לא נצליח לרכוש שמלה של ולנטינו וגם לא לרקוד לאור ירח צבועים בצבעי טקס פגאני עתיק (ואולי כן... תלוי מי החברים שלכם...), אבל עם קצת דמיון ותוספת של כמה תכשיטים אלגנטיים ותחרות סקסיות, תוכלו להיכנס למסיבת הפורים שלכם כאילו רק עכשיו ירדתם ממסלול התצוגות במילאנו. פורים שמח וסופ"ש מלא תחפושות וקסם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה